Wednesday 6 October 2010

THE TWIN~review


Setelah menunggu selama sebulan lebih, akhirnya novel ini tiba ke pangkuan saya. Dibalut dengan padded bags macam balut barang elektrik yang ada bubble2 kecik yang boleh diletupkan tu. Hmm...satu hari saya pulun letupkan bubble tu. Dah dapat tu tak tunggu lama, terus baca. Terhidu aroma kulit pokok melalui kertas.

Mula-mula jumpa buku ni waktu baca paper The Star. The moment I laid my eyes on dat book, I already fell in love with it. I said to myself, I should buy dis book as soon as possible. Tambah pula buku ni menang International Book Award. Jadi bermula episod pencarian. Dari satu kedai buku ke kedai buku yang lain, saya cari buku ni. Popular Bookstore, Gramedia Bookstore, MPH, di Penang, KL, tapi tak ketemu.

Jalan terakhir- online bookstore. Bermulalah episod penantian yang penuh penyeksaan. Akhirnya, penantian terbayar dengan ketibaan novel ni. Tapi, saya KIV sebab nak habiskan bacaan novel Gelak Tergolek. Kekecewaan membaca novel Gelak Tergolek digantikan dengan kepuasan membaca novel ni. Serius, saya memang jatuh cinta dengan novel ni. Komen yang diberikan terhadap novel ni memang menepati apa yang saya rasa selepas membacanya.

"A novel of restrained tenderness and laconic humour"
~J.M. COETZEE~

"Stealthy, seductive stroy-telling that draws you into
a world of silent rage and quite unexpected relationship. Compelling
and convincing from beginning to end."
~ TIM PARKS~

Saya ambil masa selama seminggu lebih untuk habiskan bacaan sebanyak 283 mukasurat. Kalau novel Melayu satu malam boleh habis, kalau Inggeris, amik masa sikit. Tapi mula-mula membaca tu memang tak boleh nak letak tepi novel ni. Seductive story-telling, bayangkan. Watak Helmer memang hidup dan menghantui hidupku...hehe.

~devoted son
~adore his mother so much

Bagi saya yang keputusan dalam hidup saya ditentukan oleh diri sendiri dan bukan ibu bapa, watak Helmer yang sentiasa menurut apa sahaja kemahuan ayah dia merupakan satu pengorbanan yang besar dan amat mengharukan. Tambahan pula latar cerita di kawasan rumah ladang yang diulas dengan detail memang menyebabkan saya terpaut hati. Saya juga terpaut dengan watak Helmer yang lurus, tidak banyak bercakap, dan seorang yang amat menyayangi adik dia, Henk yang dah meninggal. Kadang-kadang gaya percakapan dia yang bersahaja mengundang jenaka. Kiranya waktu baca novel tu, pulse rate dalam keadaan yang stabil dan relax.

Lagi satu, Helmer ni tak kahwin semata-mata nak jaga rumah ladang dan ayah dia yang sakit. Bayangkan devoted tak devotednya si Helmer ni? Teringat cerita yang pernah dibaca sewaktu sekolah rendah Seorang Tua di Kaki Gunung. Saya baca cerita ni sambil bercucuran air mata. Bagaimana cerita tu membawa kita dekat dengan alam di kawasan pedalaman. Bagaimana dia berusaha menjaga alam daripada dieksploitasi oleh orang-orang yang tak bertanggungjawab walaupun ditinggalkan keseorangan oleh ahli keluarga. Dia punya prinsip,

'Agi idup agi ngelaban'
(Selagi hidup selagi tu melawan)

Prinsip yang dia pertahankan sampai dia mati. Part yang mati tu yang sedih. Nasib baik Helmer ni tak mati. Helmer ni keseorangan sampai ke sudah bila ayah dia dah mati walaupun ada godaan-godaan sampingan daripada bekas tunang adik dia. Oklah, tu jer kot. Kalau nak tau lebih lanjut, baca sendiri. :)

~berkesempatan travel ke Belanda walaupun hanya sekadar dalam novel...


~ Creating ideas for lives ~

2 comments:

Unknown said...

ayu...!!!!

nak pinjam......!!! =D
dh lma x bca story books....sgt ingin kn ny.....ritu aizh gi prowsing, buku2 skrg makin mahal...law dlu bley dpt lam rm25+ crita2 taste aizh, tp skrg dh up jd rm39+....hua......T_T

ayu said...

(^_^)V...bila nak? im sure u will fall in love wif Helmer...memg skrg ni buku mahal..huhu...harga buku ni pun dah tcekik..tp suka punya pasal...

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter