Wednesday 6 October 2010

INTAN PAYUNG BUAH HATI BETA



Sekadar memenuhi ruang-ruang masa waktu petang. Terasa nak bercerita sikit pasai Intan nih. Dia mesti takkan baca blog ni sebabnya dia selalu cakap buang masa baca @ tulis blog. Tu pandangan dialah. Jadi bolehlah amik kesempatan ni nak bercerita sket pasai si Intan ni. Apa yang menariknya si Intan ni? Kenapa dia menjadi subjek post aku kali ni sedangkan nak kata kami ni akrab, tak sampai tahap tu.

Entahlah, tiba-tiba rasa nak berkongsi, jadi berkongsilah aku dengan pembaca sekalian. Waktu mula-mula jumpa Intan ni masa kuliah Pengurusan Masjid, dalam hati aku terdetik,

"Comeilah dia ni," Tu pandangan pertama aku. Bila aku tanya dia pulak apa yang terdetik dalam hati dia bila tengok aku kali pertama, dia cakap,

"Kekwatnya (sombong) budak ni,"...huhu. Aku tanya la sebab apa cakap macam tu? Dia kata waktu dia tanya nama aku, aku cakap sepatah jer "Ayu," pastu tak tengok muka dia. Yerla, waktu tu Athirah ada di tengah-tengah antara kami and kuliah dah nak mula. Tapi memang tu pun persepsi orang kalau pertama kali tengok aku. Biasalah...tak kenal maka tak cinta.

Tapi tu cerita masa first year, Intan ni sebenarnya kalau orang tengok dia pun orang cakap dia sombong. Muka ketat katanya... Kawan-kawan pelik macam mana aku bleh terjebak dengan dia ni. Aku tak rasa dia sombong cumanya dia ni payah nak mesra dengan orang dia tak kenal. Macam Mr.Darcy dalam Pride and Prejudice.

Kami selalu berkepit hari Selasa, Rabu, Khamis dan Jumaat. Dia selalu melepak bilik aku dan kadang-kadang teman aku tidur. Yer la, since aku tak dak roommate. Antara ciri-ciri Intan ni:

1) Die-hard fan of Korean. Gila tengok drama Korea, layan lagu Korea, kiranya makan Korea, tidur Korea, segala-galanya Korea. Sampai muka pun ada ala-ala Korea. Kalau orang lain minat Wonder Pet, dia minat Wonder Girls. Punyanya kipas susah mati, sampai boleh buat tarian Korea dan akulah penontonnya. Sekarang dia dok pujuk aku amik Bahasa Korea sem depan. Lepas tu minta aku tolong carikan lelaki yang muka ala-ala Korea bagi kat dia. Huh, kalau aku jumpa takkannya aku bagi kat dia, aku amik dulu...hihi. Aku pun tak dak, nak carikan kat ko Tan...

2) Dia ni cermin aku. Sahabat kan selalu jadi cermin kita. Maksudnya menegur perangai kita. Tapi si Intan ni bukan tegur pun, tapi perangai dia memang macam aku. Kadang-kadang aku rasa itulah aku dan aku ni orang lain yang sedang melihat perangai aku. Cepat menggelabah, kalut, tak dak perasaan, dll. Bila berhadapan dengan perangai dia, baru aku rasa macam mana orang sekeliling aku berhadapan dengan perangai aku. Wahh, agak menyakitkan kadang-kadang. Maaf yer semua yang terpaksa berhadapan dengan perangai aku. Jadi bila dalam situasi macam ni, aku atau dia selalunya akan bertegang urat sampailah kami puas hati. Tapi tu antara aku dan dia, tak boleh diaplikasikan dengan orang lain. Orang lain nanti merajuk, membawa diri, menangis, makan hati dll. Tapi kalau aku dengan si Intan ni, apa-apa yang tak puas hati memang depan-depan tu juga kami luahkan sampailah penat. Jadi, stress waktu tu jerlah. Lepas pada tu, we act like theres nothing big happen between us. Dia punya tak dak perasaan tu...hmm...samalah macam aku. Nak kata apa lagi. Kadang-kadang aku straight forward cakap kat dia, "Intan, ko ni memang x dak perasaan,". Seperti biasa, dia buat donno ja. Jadi antara kami tak dak sharing secret atau berkongsi masalah hati pun. Sebabnya masing-masing takkan bagi solusi. Selesai sendiri. Entah apa jenis hubungan pun aku tak pasti...tapi by the end of the day, kami tetap berkepit. Tapi tak tahulah sampai bila. Peliknya, aku selesa dengan keadaan macam ni. Walaupun dia tak pernah nak dengar masalah aku, dan aku pun tak pernah tahu apa masalah dia, macam ada satu mutual understanding yang mengikat kami.

3) Walaupun dia ni tak dak perasaan, tapi kalau mai time dia nak buat lawak tu, haa....tak larat aku nak gelak. Aku ingat waktu nak keluar dari PTSL, ada sorang kawan aku ni sorokkan buku dalam beg. Masing-masing takut nanti alarm tu berbunyi, si Intan ni dengan eksyen berkata,

"Kalau alarm tu bunyi, aku buat-buat sawan," Kiranya nak alihkan perhatian. Sambil dia bercakap tu dia buat gaya sawan dia. :)) Aku dah gelak dah time tu. Sekali waktu kawan aku lalu tu, alarm tu tak bunyi pun, legalah kiranya. Tiba-tiba waktu Intan lalu tuh, alarm tu bunyi! Haaa...panicked blur dia. Aku menantikan sawan yang dia nak buat tu. Aku dah tahan gelak dah time tu, buku yang dia pegang tu aku tak pinjamkan lagi. Aku pun capai buku tu nak pi pinjam. Sambil dia ikut tu, aku tanya dia,

"Mana sawan yang ko nak buat tu?" Hahaha, tergelak aku sampai terduduk-duduk. Yang dia plak tersipu-sipu kat situ.

Haa..tu tahap lawak kalau si Intan ni buat. Jadi mungkin tu yang membuatkan aku masih bersama dia. Tak memboringkan. Kalau kita selalu berhadapan dengan benda yang sama setiap hari, kita akan bosankan? Tu penyakit akulah, cepat bosan. Tapi disebabkan si Intan ni penuh dengan pelbagai kejutan, jadi aku tak cepat bosan dengan dia. Selalu ternanti-nantikan lawak kering dia sebab dia ni kan payah nak buat lawak. Tapi kalau dia seorang yang selalu buat lawak pun akan memboringkan juga. Jadi dia pandai simpan senjata dia untuk guna waktu-waktu tertentu sahaja. Intan payung buah hati beta...

Walaupun dia ni tak dak perasaan, tapi dia selalu amik berat pasai aku. In her own way. Style, quality, excellent. Kadang-kadang kalau dia duduk dalam bilik dengan aku, kami tak banyak bercakap pun. Dia dengan FB dia, aku dengan blog aku. Cuma kadang-kadang bercakap benda-benda yang bersangkutan dengan kuliah. Kalau makan bersama pun, kami diam juga. Tak bercakap sampai habis makan. Kalau bercakap pun,

" Ayu, nanti ko try ikan sardin ni. Aku tak pernah tengok pun kau makan ikan sardin." Pastu sambung makan.
"Ayu, cuba ko try lauk ni. Pedas."
"Ayu, berapa ringgit nasi ko?"

Aku pulak, kalau di meja makan dengan dia.
" Intan, ko makan bagi habis."
"Intan, ko jangan amik banyak, nanti tak habis."

Perbualan hanya berkisar tentang makanan tu. Masing-masing layan perasaan sendiri. Jalan pergi kelas pun tak bersembang. Kat FB pun dia jarang comment status aku, dan aku pun sekali dua jer stalk page dia. Pelikkan hubungan ni? Macam kebersamaan itu sudah cukup tanpa perlu diluahkan atau dikongsi. Kehadiran tu macam sudah cukup. Aku tengok kau, kau tengok aku...tak bersuara. Sudah cukup.

Nak kata kami berkongsi minat, huh...jauh. Dia gila Korea, aku ulat buku. Dunia dia dan aku berbeza. Tapi dia tetap Intan payung buah hati beta...kadang-kadang dia kritik minat aku, aku kritik minat dia. Rasa-rasanya yang menyatukan kami adalah kuliah, dan assignment. Tapi, instead of hubungan tu berakhir bila habis kuliah atau assignment, hubungan tu tak berhenti di situ.

Kalau macam cuti semester, tak dak pulak nak bermesej-mesej. Tambah-tambah nak meluahkan rindu. Cuma kadang-kadang aku teringat dia, dan dia pun teringat aku. Dalam fikiran jer.

Pada pendapat aku, mungkin kebersamaan tu wujud sebab masing-masing tak demand atau mengharapkan sesuatu yang tidak boleh diberi. Jadi masing-masing tidak akan kecewa jika rakannya bukanlah seperti apa yang diharapkan sebab sejak awal-awal lagi memang hubungan tu tak pernah melebihi tahap sebagai kawan. Hmm...sebenarnya aku pun masih konpius hubungan aku dengan Intan ni dan macam mana kami boleh get along sampai mengundang tanda tanya pihak lain sebabnya dia course lain dan aku lain. Apakah yang menyatukan kita? Mungkin juga sebab kami tak pernah amik kisah perasaan masing-masing.


~ Creating ideas for lives ~

No comments:

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter