Wednesday 13 October 2010

ULAT OH ULAT

(x sanggup nk letak gambar ulat betul)

Google imej ulat atas daun nak letak dalam entri kali ni, tapi tengok ja gambar-gambar ulat tu dah membuatkan badan saya seram sejuk...Ya Allah, ciptaan-Mu ni mampu membuatkan aku geli-geleman tahap gaban. Ohhh...tidak..

Mai saya kongsikan pengalaman saya dengan ulat-ulat ni. Saya tahu ramai kat luar sana terutamanya yang perempuan yang amat gelikan ulat ni tahap maksimum! Belum pernah saya jumpa orang perempuan yang tak gelikan ulat. Jadi cuba bandingkan dengan pengalaman saya dengan ulat ni:

1) Masa kecik-kecik dalam umur 7 tahun rasanya, waktu tu saya nak solat Maghrib. Lepas dah pakai telekung comei-comei, saya pun berdiri nak solat. Mak waktu tu tengah mengajar adik-adik mengaji kat belakang saya. Selepas angkat takbir dan mula membaca al-fatihah, saya terasa sesuatu merayap atas badan. Saya pun raba-rabalah benda yang merayap tu. The moment saya tersentuh benda tu, Ya Allah....(x sanggup nak teruskan cerita)...saya terus lempaq (baling) kain telekung tu sambil menjerit. Mak dan adik-beradik yang lain terkejut...Kenapa budak ni? Kena rasukkah? Waaaa....sekali tengok ulat warna merah dan hitam atas telekung...wekkkk!! Rasa cam nak pitam...waawawa..geli geleman...besar juga la ulat tu...huhu..fobia...

2) Kisah kedua, waktu tu dah masuk sekolah arab, kiranya sekarang ni panggil sekolah KAFA. Saya ni setiap kali rehat mesti merayap dengan kawan-kawan, masuk kampung keluar kampung, best meronda ni sebab ada banyak jalan-jalan shortcut yang kita boleh masuk. Lalu kot ban-ban dan tali air, pastu tembus kot batas-batas bendang (sawah padi). Sewaktu lalu bawah pokok jering, saya minta kawan berhentikan basikal. Waktu tu saya membonceng di belakang dengan berpakaian baju kurung sekolah arab hijau dan putih. Pokok jering tu besar dan tinggi. Saya nampak buah-buah jering yang bertaburan bawah pokok tu. Saya pun kutip satu dua. Ingat nak kopek (buka) la sebiji dua. Buah yang pertama, saya dapatla isi jering tu. Bukan nak makan pun...paling kurang bawa balik main masak-masak. Buah yang kedua ni agak susah... haaa...cungkil guna jari ja, bukan dengan pisau pun...susah-payah cungkil tu akhirnya berbaloi apabila kulit jering tu terbuka...tapi tau ada apa dalam tu???? huhu....x nak sebut nama dia...sekali dia mengeliat..Arghhhh!! Masih terbayang-bayang keadaan benda tu mengeliat...besar! Warna hitam..Melompat saya atas seat belakang tu sambil menggelepiar2kan tangan (mengayun2kan tangan)....Kawan saya ni terkebil2 dengan tindakan saya...saya menangis atau dengan kata lain teriak dengan sekuat-kuatnya sebab geli....huhuhu..kawan saya pun kayuhkan saya balik sambil saya dok teriak kat belakang tu...sambil dia kayuh tu apa lagi, dia berleter kat saya lah..."Tu lah, aku cakap jangan buka, ang nak buka jugak...buah ni bukan ang makan pun, padan muka, len kali buat lagi, x nak dengaq cakap, bla..bla..bla"~ huhu...

3) Kisah ketiga lagi tragis...saya ingat jodoh saya dengan ulat ni tak dak dah..huuu..waktu tu saya nak buka puasa...saya sorang ja..adalah sorang adik saya yang temankan...mak ada buat jeruk daun maman (x tahu orang negeri lain pggil apa), kiranya sedaplah...dipendekkan cerita, jeruk tu dah nak habis, jadi saya habiskan semua...masa suapan terakhir tu barulah saya terperasan...yang ada uuuulat kat dalam bekas jeruk tuuuuu..... waaa..bila saya cek kat nasi tak ada la pula...tapi kat bekas tu ada..banyak pula tu..ya Allah...yang peliknya saya tak muntah la pulak...masyaAllah...entah dah berapa banyak benda tu yang masuk kat dalam perut...bahaya kalau ikutkan...tapi mungkin disebabkan asid dalam perut begitu kuat, jadi tiada kesan-kesan sampingan...alhamdulillah..tapi memang tak boleh fikir...tak senonoh punya lalat...bilakah dia masuk sedangkan bekas tu ditutup rapat dalam plastik dan diletakkan dalam almari...keji sungguh anda kerana merosakkan makanan manusia...pengajaran: Setiap kali membeli makanan di kafe, perhatikan lauk pauk anda...mungkin terdapat telur lalat di situ..saya pernah terjumpa banyak kali dengan telur lalat ni...terima kasih kat kejadian tu, saya menjadi semakin berhati-hati dan cerewet when it comes to food.

Last but not least...people said every cloud has silver lining, jadi tak semua kejadian yang berkaitan dengan ulat ni berakhir dengan tragis....ada satu jenis ulat yang memang saya suka sangat-sangat....tak lain dan tak bukan...ULAT BUKU...hehe.

4) Kisah 4 berlaku kelmarin...waktu saya jalan nak pergi fakulti, saya terserempak dengan seorang ulat buku. Dia sedang membaca buku sambil berjalan. Bukan semua orang boleh buat...pernah masuk berita seorang pelajar sekolah tersepit kaki di jaring-jaring besi longkang gara-gara membaca buku sambil berjalan sampai terjerlus masuk ke dalam jaring-jaring besi tu...Mata saya terpandang dia yang sedang khusyuk membaca buku. Dia berjalan dari arah bertentangan tapi di seberang jalan. Macam nak sapa jer, 'baca buku apa tu, khusyuk sangat.' Saya pasti itu bukan nota kuliah. Saya pun kadang-kadang buat juga sehingga kadang-kadang ditegur oleh kawan-kawan yang selisih, "Jalan pandang depan..." heh..membaca buku itu satu nikmat..tak percaya tanya Cleo...tambah-tambah buku yang kita suka...kan2? Sambung pasai ulat buku ni...saya naik bas nak pergi Pusat Bahasa untuk kelas Arab, sewaktu lintas di kolej Burhan, saya ternampak ulat buku tu lagi...kali ni dia duduk di bangku batu atas bukit depan kolej. Bawah teduhan pokok. Damai jer tengok. Ni ulat yang saya tak geli geleman bila tengok...hehe. Eh, ingat senangkah nak tengok orang yang sebegitu absorb dengan bahan bacaan terutama kaum Adam ni. Saya rasa dia pusing satu UKM kot nak habiskan buku yang dibaca. Kalau dah sampai membaca sambil berjalan kalau bukan ulat buku, nak panggil apa lagi kan...:)

p/s: Baru balik dari dengar Ummah Talk tajuk Sekolah Kehidupan oleh Ustaz Habin Faisal Mohamad. Pesannya kena rajin membaca barulah dunia tu luas...setuju2.

~ Creating ideas for lives ~

3 comments:

naimah27 said...

panjangnya...
ayu ni mmg ada bakat nk mengarang la..tahniah2! alhamdulillah...nnt insyaAllah blh jd seorang pengarang novel/cerpen terkemuka di malaysia nih hehe..=)

luvly iema said...

suka entri kak ayu ^^

btw, ni blog kwn saye
http://hfa613.blogspot.com

Oranglah said...

AKU JUMPA ORANG BODOH!!! LOL

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter