Tuesday 22 December 2009

TIPS MEMBINA KEYAKINAN DIRI

Tips membina keyakinan ni dicedok dari Metro bertarikh 15 Nov 2009. Ramai sebenarnya dalam kalangan kita yang mengalami masalah ini terutamanya mahasiswa mahasiswi. Oleh itu, tips ini bolehlah dipraktikkan dalam hidup. Selamat mencuba...

1) Berpakaian menarik-Pakaian banyak mempengaruhi emosi seseorang dan boleh mengubah cara anda membawa diri serta berinteraksi dengan orang lain. Tidak perlu membeli pakaian mahal kerana yang penting ialah bagaimana anda memadankan pakaian dengan tudung, aksesori, kasut dan beg supaya kelihatan menarik. Ketidakpadanan antara pakaian dengan tudung atau aksesori boleh membuatkan pakaian mahal tampak murah.

2) Berjalan cepat sedikit-Individu yang mempunyai keyakinan diri tinggi kebanyakannya berjalan cepat kerana mereka mengejar masa. Walaupun tidak mengejar masa, cubalah berjalan lebih cepat daripada biasa. Anda akan berasa keyakinan menjadi lebih baik. Kaedah ini secara tidak langsung boleh menjadi 'senaman' kerana anda memaksa badan menggunakan lebih tenaga dan dapat menjimatkan masa. Anda akan mempunyai lebih masa untuk melaksanakan tugas harian. ( cara ini sudah menjadi budaya di Irshad)

3) Belajar postur badan yang baik- Jangan membongkok. Postur badan yang kurang baik akan memberi gambaran kepada orang lain bahawa kita kurang keyakinan diri dan tidak merasakan dirinya penting. Mengamalkan postur badan yang baik sama ada ketika duduk atau berdiri secara automatik membuatkan anda berasa lebih yakin dan selesa dengan diri sendiri. (dulu masa kecik-kecik cuba2 nak jalan bongkok, tapi mak marah. Nasib baik kena marah, kalau tak mesti dah bongkok. Macam manalah tak sayangkan mak, always know the best for her daughter. I adore u mom...)



(Mengglamourkan adik aku sekejap...)



4) Cari kelebihan diri sendiri- Ramai orang tidak sedar mereka mempunyai lebih banyak pemikiran negatif. Menurut Perunding Psikologi Klinikal, Paul Jambunathan, berdasarkan kajian, apabila ditanya mengenai bentuk emosi, kebanyakan orang akan menyenaraikan lebih banyak emosi negatif berbanding emosi positif. Pemikiran negatif seperti inilah yang menyebabkan kita selalu melihat orang lain lebih baik sedangkan setiap orang mempunyai kelebihan masing-masing. Cuba senaraikan kelebihan masing-masing. Cuba senaraikan kelebihan anda dan buat satu karangan mengenainya. Bacakan karangan ini di depan cermin setiap kali anda berasa kurang yakin dengan diri sendiri. (nanti jatuh ujub plak , kurangkan emosi negatif pun dah baik)


5) Bersyukur-Luangkan masa setiap hari untuk bersyukur ke atas apa yang anda miliki. Sebenarnya anda mempunyai terlalu banyak perkara perlu bersyukur kepada Tuhan, antaranya perkahwinan, keluarga, dianugerahkan anak (walaupun anak angkat), pekerjaan yang baik, kejayaan lampau dan kemahiran. Jika tidak memiliki walau satu pun daripada disenarai di atas, anda masih perlu bersyukur kerana diberi peluang untuk hidup dan menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan. Kita berdoa dan meminta banyak perkara daripada Allah untuk menikmati hidup tetapi Allah memberi kehidupan supaya anda boleh menikmati semua yang diminta tadi. (betul...betul)

6) Jangan kedekut dengan pujian- Apabila kita berpandangan negatif pada diri sendiri, kita secara tidak langsung (tanpa disedari) mempamerkan perasaan itu pada orang lain. Belajarlah memuji orang dengan ikhlas. Ia bukan saja akan membuat orang dipuji berasa senang hati tetapi boleh menjadi pembuka kepada perbualan. Elak terbabit dalam gossip (mengumpat), terutama jika ia membabitkan rakan sekerja. Mengumpat akan mengundang lebih banyak perasaan dan pemikiran negatif kepada anda. ( bukan pujian bawa rebah)

7) Duduk di depan- Di seluruh dunia, tidak kira sama ada di sekolah, universiti atau perhimpunan umum, kebanyakan orang lebih suka memilih untuk duduk di belakang. Untuk meningkatkan keyakinan, belajarlah duduk di barisan depan bagi mengatasi ketakutan yang tidak rasional itu. Duduk di barisan depan membolehkan anda melihat, mendengar dan mendapat maklumat dengan lebih jelas. Malah, mempunyai lebih peluang untuk bertanya. Dengan duduk di depan, anda lebih mudah dikesan individu penting yang memberi taklimat. (setuju sangat-sangat, kenapalah orang suka dok belakang. Mahasiswa kurang berada di hadapan, adakah ini menunjukkan mahasiswa kurang keyakinan diri dan mahasiswi semakin bertambah keyakinan diri?)

8) Ambil peluang bercakap- Di dalam perbincangan kumpulan, cuba bercakap atau memberi pandangan walaupun sekali. Ini akan meningkatkan keyakinan anda untuk bercakap di depan orang ramai dan lebih yakin dengan pandangan anda.

9) Bersenam- Tahap kesihatan dan kecergasan memberi banyak kesan ke atas keyakinan seseorang. Individu yang mempunyai berat badan yang seimbang biasanya lebih yakin dengan diri sendiri. Kita akan berasa kurang yakin apabila tidak selesa dengan badan sendiri akibat masalah berat badan dirasakan tidak cantik atau menarik. Bersenam bukan saja penting untuk meningkatkan kesihatan, tetapi ia juga akan memperbaiki bentuk badan. (suka ;)) jom joging di stadium waktu pagi? Petang tak layan, panas)

(Kakak manalah tak bangga adik masuk paper kan?:P...yang depan sekali atas rakit. Orang dok pulun kayuh, dia tengok ja. Go Acik!)

10) Murah dengan senyuman- Senyuman memberi kesan positif secara langsung kepada diri sendiri. Ia akan membuatkan kita berasa gembira dan tenang. Malah senyuman juga boleh melindungi keresahan hati dan ia boleh membuatkan anda tampak lebih yakin.

~ Creating ideas for lives ~

4 comments:

Unknown said...

setuju

ayu said...

pasni tulis mengenai etika plak... tapi tak dak sumber yang lengkap... camna ek?

naimah27 said...

hmm...i like this entry! =) tq2

ayu said...

u r most welcome k.naimah.;)

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter