Wednesday 23 December 2009

TERBAKARNYA HATI...TERSAYATNYA SANUBARI...



Terbakarnya hati sebab apa-apa yang diperkatakan oleh saudara tersebut amatlah tidak betul. Tersayatnya sanubari sebab aku tak mampu langsung menepis tuduhan tersebut.

Kadang-kadang terfikir yang mana satukah kebenaran? Semua orang berlagak pandai apabila memberikan pandangan dan merasakan pandangannyalah yang paling tepat dan tak dapat dipertikaikan lagi sehingga benda yang sah-sah tidak bermoral tiba-tiba orang lain menjadi was-was akan duduk letak perkara tersebut. Adakah ini yang dikatakan syaitan bertopengkan manusia? Membisikkan was-was ke dalam hati manusia tanpa disedari.

Rela merendahkan agama sendiri hanya kerana hendak menjaga hati orang bukan Islam. Tak dak kaitan pun dengan soalan tapi sengaja perkara agama juga nak dibawa jadi topik. Lepas tu, guna sumber autoriti atuk dia.

Inilah masalah FSSK, betul sangatlah orang cakap dulu Fakulti Sains Kelam-kabut. Memang kelam-kabut pun. Pemikiran kelam-kabut, itu yang cakap ikut sedap akai ja! Terlalu teruja nak menunjukkan kebolehan bercakap sampai tak sempat hendak duduk dan berfikir akan buruk baik perkara yang hendak dicakapkan. Lepas tu, meletakkan perkara benar dan batil dalam satu perahu pastu main kayuh ja! APA NI?

Yang aku pun satu, tahu benda tu tak betul, kenapa tak bangun dan terangkan perkara yang sebenar...Masalahnya, aku tak cukup sumber berautoriti kerana kurangnya membaca kerana kurangnya mendengar pengajian agama kerana terlalu leka dengan dunia kerana bangangnya diri yang sekejap tenggelam sekejap timbul. Apabila jadi benda-benda camni, boleh benci dalam hati ja. Stress satu hari...kenapa jahil sangat?

Masalah mahasiswa sekarang ini ialah mereka melihat, mendengar, membaca dari sumber tak berautoriti dan terus membuat kesimpulan ikut akal sendiri dan bukan berdasarkan ilmu kerana ilmu guna waktu peperiksaan sahaja, lepas periksa terus lupa.

Apabila Islam direndah-rendahkan oleh penganut Islam sendiri baru nak menggelabah cari hujah tapi malangnya otak kosong. Hujah tak mantap. Malangnya Islam tidak ada pembela walaupun penganutnya ramai. Sedihnya Rasulullah s.a.w ada umat sebegini. Malunya aku...

Betapa umat Islam dihina oleh Allah kerana mengabaikan suruhan-Nya. Inilah akibatnya apabila urusan agama itu diremehkan oleh penganutnya sendiri...

Ya Allah, ampuni daku, tak layak aku masuk ke syurga-Mu namun tidak aku mampu menanggung siksa neraka-Mu...

~Al-islamu ya'lu wala yu'la 'alaih~
~ Creating ideas for lives ~

No comments:

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter