Monday 7 December 2009

KENAPA KITA SELALU GAGAL??

Bismillah...suatu hari, beta ter'join' satu laman perniagaan. dalam laman tu, macam2 promosi dan penerangan ada. beta hanya mahu mengetahui serba-serbi sahaja tentang perniagaan itu. maka, beta pun bertekad isi borang maklumat peribadi untuk join sebab dia akan beri sedikit-sebanyak info perkembangan syarikat dsb menerusi emel. beta selalu baca emel2 yg beta terima tapi lepas tu, beta abaikan shj sbb beta tak berapa berminat join "perniagaan atas angin" ni.. kebanyakan emel tu memaklumkan kpd beta bahawa sesungguhnya, ada beberapa orang telah mendaftar dibawah akaun beta. maksudnya, beta akan mendapat keuntungan free drp depa ni..astaghfirullah...cuba kita siasat balik, dari mana datangnya duit2 bayangan tu? kita daftar pun tak keluarkan modal, tetiba dapat mcm2 (berbentuk kewangan) pastu secara automatik, orang lain daftar, depa masukkan beberapa orang tu kat bawah akaun kita menyebabkan kita dgn tak pasal2 dpt profit..hmm..sistem apa tu? MLM lg ke? oh tidak2..beta pun tak berapa arif dgn bab2 ni. beta tak mahu terjebak dgn kegiatan yg beta sendiri tak tahu menahu kesan dan akibatnya..silap2 beta dpt bala pulak nnt.. tak di sini, di akhirat pulak..kn2? adus! huhu..

Maka, pada satu hari, tatkala menyemak emel drp pihak sykt, beta pun terkejut! bak kata abang kpd si Syawal dlm cerita Ahmad Albab ketika seekor kucing tiba2 menghampiri mereka suami isteri yg sedang bersuka-ria dgn "harta rampasan perang" yg dibawa pulang oleh si suami. maka berkatalah si suami kpd isterinya tatkala mendapat tahu bahawa ia hanyalah seekor kucing;"Terperanjat ana! ana sangkakan Mato2 (mata-mata/polis).." Sebabnya, tiba2 emel yg beta terima adalah berbentuk motivasi kerjaya sebagai usahawan seperti di bawah ni (nnt korang tengoklah ye..) hmm, beta fikir, ada baiknya jika kita mahasiswa/i atau sesiapa pun kita, ada baiknya jika kita dapat adaptasi emel ni sebagai peringatan utk kita sesuai dgn tugas dan tanggungjawab kita sebagai khalifah Allah (sbg anak,pelajar,pemimpin,pensyarah,ustaz,ibu ayah dll) di muka bumi ini, insyaAllah..salam selebar ukhuwah! =)

*petikan emel*
Naimah, Dahsyat sungguh apa yang ingin saya sampaikan di sini...ini melibatkan 'DIRI' anda sendiri!

Kenapa Kita Selalu Gagal?

1) TIDAK FOKUS KEPADA SATU-SATU PERKARA
- Fokus adalah element yang sangat penting di dalam menentukan kejayaan seseorang..Hilang fokus bermakna hilanglah pegangan kita terhadap sesuatu…INGAT!!!!! Jangan terlompat sana terlompat sini…FOKUS!!!

2) BERLENGAH-LENGAH
- Mungkin sifat seseorang itu yang suka berlengah-lengah melakukan sesuatu menyebabkan kita sering tertinggal satu tapak ke belakang…Jadi…tekadkan pada diri hari ini..”AKU TIDAK AKAN BERLENGAH LAGI!!!”

3) BERFIKIRAN NEGATIF
- Selalukah anda mendengar petikan ini? " EMMM…NAK BUAT CAMNE KAN AKU NIE……..” "AKU RASA AKU TAK BOLEH BUAT…….” jadi....... fikir-fikirkanlah....

4) BERPUTUS ASA
- Adakah anda mahu menjadi usahawan yang berjaya? Buang terus dari kamus hidup anda perkataan ini…insyallah anda akan mula tersenyum…..

5) TIADA PENDIRIAN
- Apabila kita mudah terpengaruh dengan anasir-anasir yang negatif, maka pendirian kita mula bergoyah…Apabila pendirian sudah bergoyah….maka tiadalah kejayaan yang di kecapi…


Daripada 5 sebab di atas inilah yang membuatkan anda GAGAL, jika GAGAL maknanya anda berada dalam suasana kehidupan yang kurang selesa, negatif dan sebagainya.

Jadi berubahlah sekarang! Ya...saya katakan SEKARANG!


~ Creating ideas for lives ~

No comments:

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter