Monday 7 December 2009

PELAKSANAAN SYARIAH DI ACEH

Mingguan Malaysia

Ahad 6 Disember 2009



Tajuk: Pelaksanaan syariah di Aceh

Oleh: Zulkiflee Bakar



Pada 1 Disember lalu, beberapa wanita sedang bersiar-siar di Banda Aceh ditahan oleh pegawai penguatkuasa Pemerintah Daerah. Mereka terkejut dengan penahanan itu dan tertanya-tanya apakah kesalahan yang telah mereka lakukan. Namun segalanya terjawab apabila di pinggir jalan mereka diberi 'kuliah' mengenai peraturan pakaian mengikut Islam bersesuaian dengan pelaksanaan Peraturan Daerah atau Kanun mengenai syariat Islam...



...Sememangnya pelaksanaan undang-undang syariah di Aceh turut menarik perhatian kuasa besar seperti AS. Ia terbukti apabila Timbalan Dutanya ke Indonesia, Ted Osius dalam pertemuan dengan Ketua Umum Pengurus Besar Nahdatul Ulama (PBNU) Hashim Muzadi bertanyakan mengenai hukuman merejam yang terdapat dalam undang-undang syariah bagi kesalahan zina...



...Demikianlah antara reaksi yang diberikan apabila Aceh ingin melaksanakan undang-undang syariah. Tetapi sama ada suka atau tidak pemerintah daerah Aceh akan tetap memastikan undang-undang tersebut dilaksanakan sama ada ia akan dibantah atau tidak. Pemerintah Aceh tidak mahu, wilayah itu hanya bercakap sahaja melaksanakan syariah Islam tetapi dari segi tindakan ia boleh disifatkan satu retorik.



Itulah sebahagian daripada berita yang ditulis Zulkiflee Bakar. Perkara ini turut diulas di dalam Harakah. Perasaan aku bercampur-baur semasa membaca berita ini sehingga aku tak dapat nak gambarkan apakah perasaan tersebut. Kalau perkara sebegini dilaksanakan di Malaysia, aku merupakan orang yang paling menyokong perkara sebegini 101%. Perasaan risau akan kejadian rogol dan pelbagai lagi mungkin akan berkurang dalam hati ini. Orang lelaki pun tak akan 'top up' dosa melihat aurat wanita seperti mana kata seorang blogger tu...ye dok?



Sentiasa merindukan pemerintahan yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Islamlah satu-satunya penyelesaian bagi masalah di Malaysia ini. Bilalah pemimpin kita yang memerintah sekarang akan menyedarinya? dan tidak hanya beretorik semata-mata.



~Al-islamu ya'lu wala yu'la 'alaih~

~ Creating ideas for lives ~

No comments:

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter