Wednesday 8 September 2010

Menentang Arus 2

Berseorangan di bilik sambil cuba mewaraskan diri kembali. Di luar kedengaran suara mak cik-mak cik cleaner. Terdetik soalan di hati. Beraya di manakah mereka? Macam mana sambutan perayaan mereka? Tapi suara mereka kedengaran ceria2 jer. Tapi suara ceria, muka ceria, derita di hati siapa yang tahu. Tu ayat yang selalu aku baca setiap kali aku ulang baca satu novel karya Khadijah Hashim; Dekat Disayang Jauh Dikenang. Tu sama ada ayat Zahar kepada Normala atau Normala kepada Zahar. Menarik cerita tu sampai aku ulang baca entah ke berapa ratus kali dari sejak kecil sampai besar. Kulit pun dah hilang, kertas dah kusam. Tumpahan air atau makanan memang tak payah digambarkan, sebabnya dah jadi hobi sambil makan suka membaca. Tiada tandingan. Cumanya ending tu, Khadijah Hashim tak letak and they live happily ever after. Terbuka kepada tafsiran dan tapisan. Normala terbang, tinggalkan Zahar dan Zali dengan harapan. Kejam ending dia.
Sampai sekarang, payah nak jumpa novel yang berkualiti macam tu. Yang mampu membawa hati kita menghayati cerita tersebut. Menitis air mata memang tak payah sebutlah. Walaupun diulang beratus-ratus, tetap tak dapat nak tahan air mata. Balik ni nak cuba cari novel tu, entah disumbat kat celah mana pun tak tau. Buku2 lama banyak sangat. Novel tu pun aku jumpa waktu membelek-belek almari buku ancient milik Pak Jang aku kat atas rumah Tok Wan. Mungkin ada atas loteng rumah, jadi bacaan tikus.
Bukan nak cerita benda tu kat sini, :P. Tengah sedih ni. Kelas yang sepatutnya ada pukul 12-1 diawalkan ke pukul 9-10 tanpa pengetahuan aku. Sungguh kejam. Di mana silapnya. Itu pun Intan tepon bagitau. Dia pun tak sempat pergi. Huhu. Dah la ditinggalkan keseorangan menikmati sisa-sisa Ramadhan kat UKM nih, jadi macam ni pula. Keadaan aku sekarang seperti seorang yang sedang mengurai ikatan yang bersimpul, tapi instead of berjaya membuka simpulan tu, simpulan tu menjadi semakin banyak dan berpintal-pintal. Aku jadi sesak nafas. I need to go home. Get some fresh air. Nak berada dalam pelukan mak. Huh, anak manja betul....
Tak nak sedih2, budaya Melayu ni pelik. Kita akan meraikan hari kemenangan umat Islam berpuasa selama sebulan, kenapa nak sedih2? Tak paham2. So, jangan ikut budaya tu. Segala ujian dalam bulan Ramadhan ini adalah berbentuk tarbiyah. So, think positive. Lepas ni kena jadi lebih baik. Tolong ye guys out there, saya nak jadi baik ni. Jangan uji saya. :) Jaga diri, jaga peribadi, SELAMAT MENYAMBUT AIDILFITRI.
~ Creating ideas for lives ~

No comments:

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter