Tuesday 9 August 2011

..:[ Doa 6 Ramadhan ]:..

With Allah's love
Assalamu'alykum to all




Hikmah Ramadhan 6:
"Kemuliaan orang-orang yang berpuasa di sisi Allah berbeza dengan ibadah-ibadah yang lain, sehingga pahala orang yang berpuasa dicatatkan sendiri oleh Allah SWT..."

Kesilapan Berpuasa 6:
"Ramai di antara umat Islam yang banyak menghabiskan masa beniaga dan mencari kekayaan di bulan ini, walaupun mereka diberikan peluang dan ganjaran yang belipat-lipat kali ganda hanya pada bulan ini sekiranya mereka beribadah..."

Hadis & Al-Quran 6:
"Dalam bulan Ramadhan diturunkan al Quran sebagai petunjuk kepada manusia dan keterangan yang menjelaskan petunjuk serta perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Sesiapa antara kamu menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya) maka hendaklah dia berpuasa pada bulan itu. Sesiapa yang sakit atau musafir (diharuskan berbuka) hendaklah menggantikannya pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagi kamu dan tidak menghendaki kamu menanggung kesusahan. Hendaklah kamu cukupkan bilangan puasa dan hendaklah kamu mengagungkan Allah kerana memberi petunjuk kepada kamu, semoga kamu bersyukur" - Surah Al-Baqarah Ayat 185

Diet Ramadhan 6:
"Buah zaitun enak dimakan dan bertindak melawan mabuk. Daunnya boleh dikunyah sebagai rawatan sakit perut, dan Allah SWT ada menyebut buah zaitun dalam Surah An-Nur ayat 35 (24:35)"
Mutiara Kata 6:
"Pada satu pintu kebahagiaan (nikmat) tertutup, pintu yang lain (hikmah) dibukakan. Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita...."




Cleo
~ Creating ideas for lives ~

No comments:

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter