Monday 22 November 2010

AGENDA PAGI RAYA


Ni Nur Ain Zulaikha. Macam familiar nama ni kan? Yerla, nama watak dalam novel. Mak dia memang peminat no.1 novel-novel cinta. Tengoklah betapa mischieviousnya ekspresi muka dia. Ish, geram aku. Sekali waktu aku duduk atas kusyen, aku angkat dia pastu pura-pura nak gigit dia. Apalagi, meronta habis dia nak melepaskan diri dari Mak Ngah Ayu. Tiba-tiba, ‘Aaaaaaa...’ I lost my balance terus terjatuh dari kusyen dan terlentang atas lantai di celah-celah kusyen dengan meja. Aduuuuih... Dengan dia-dia sekali aku angkut. Mak, kakak dan Cik dia yang tengah bersembang terkejut dengar bunyi benda jatuh. Cek-cek, nampak aku terbaring kat celah-celah kusyen dengan meja sambil memegang Ika. Pecah gelak depa dengan keadaan aku yang macam nangka busuk atas lantai. Err...sakit ok? Ika terdiam sebelum bangun dari atas badan aku. Nak tau apa ayat yang keluar dari mulut dia lepas tu? “Padan muka,”. Sungguh tak patut kau Ika kata padan muka kat Mak Ngah Ayu sedangkan akulah yang berusaha menyelamatkan dia dari terjatuh dengan lebih dahsyat. Ko lagi kejam Ika dari Mak Ngah. Tahniah...Ni mesti Cik dia yang ajar...




Ni Aleesya. Tu gambar dia waktu dia mula-mula masuk rumah aku. Yang gambar bawah tu selepas dia dikiss oleh aku. Sungguh tak patutkan? Dia meraung ok lepas aku kiss pipi dia. Orang cakap, budak-budak ni boleh nampak aura kita. Kalau aura kita tak baik, dia akan nangis bila tengok kita. Ye la tu...nak cakap aku ada aura tak baik. Pada pendapat aku, mereka nangis bukan sebab aura aku tak baik, tapi disebabkan hidung aku yang keras. Hatta, orang-orang tua pun komplen. Err, pernahkah ada orang yang hidung dia lembut? Musykil, musykil.

Ni Syifa. Dia demam, so aku tak ganggu dia lebih-lebih. Tenang jer tengok dia lena. Tapi mak dia cakap, dia selalu meraung macam Aleesya kalau sihat. Owh, I was glad she’s sick.

Hmm, cek mek molek ni namanya Athirah. Sopankan dia duduk? Adakah semulajadi camtu? Of coz not. Dia telah didoktrinkan oleh Nenek dia a.k.a Mak Jang aku yang kat sebelah dia tu. Sebelum dia duduk bersimpuh tu dia duduk macam biasa jer. Sekali Mak Jang aku kata, “Baby, duduk elok-elok, nanti tak dak orang nak pinang duduk camtu,” Hahaha...secara automatik, slow jer dia ubah posisi duduk bersimpuh. Ya Allah, she was juz 4 years old. Bertuah Mak Jang aku nih...kuat sungguh doktrin tu. Sabar jer la...the only grandaughter, camtu la. Very particular. Aku cukup suka protokol-protokol ni. Tapi bukanlah disebabkan nak bagi orang pinang. Tapi memang cucu dia sorang ni kecik-kecik lagi dah nampak cerewet. Imej jaga yang amat. Yer la, dari kecik mak dia sediakan satu beg penuh dengan Baby Johnson punya produk, bila ramai orang cium anak dia yang gebu tu, terus dia bagi mandi. Tak bleh busuk atau belemoih (kotor) sikit, terus bagi mandi. Baju tak payah cakap, lawa kemain. Ada gaya, mutu, keunggulan. Dari cara jalan, pegang tisu, bercakap, semua ada gaya. Sombong ler juga. Kena puji-puji dulu baru dia layan. Macam manalah besar nanti. Hehe...kita tunggu dan lihat.

Yang ni Barzun. Tengok gaya dah tahu yang dia ni pendiam dan mendengar kata. Dulu kecik-kecik kuat nangis juga. Tak boleh berenggang dari mak dia. Tapi dah besar ni ok sikit. Memang cerdik budak ni. Jadi aku tak kacau sangat. Bila tanya soalan, jawab pun gaya budak baik. Bagus-bagus...bakal gentleman akan datang macam ayah dia.

Last but not least, my buddies...Ammar a.k.a Ah Meng. Kesepetan dia menawan hatiku. Hehe. Kalau cuti tak jumpa dia, rasa macam cuti tak lengkap. Aku kelek dia ke sana ke mari. Semestinya seorang yang mesra alam, jenis tak merap (buat perangai), dan tak belemoih.

Tapi, dalam banyak-banyak budak-budak ni, tak ada lagi yang aku jumpa macam Acik, adik aku yang kedua. Uish, comei habis. Bukan sebab dia adik aku, tapi sebab dia memang seorang bayi yang amatlah comelnya sewaktu kecil. Dengan badan yang bertubuh, kulit yang gebu, mata yang bulat tapi sepet (mata dalam). Ada orang cakap macam anak Bosnia. Sekali tengok bila besar-besar ni, ada iras-iras Podolski pemain bola sepak Jerman tu.

Kenapa aku gigih sangat bercerita pasai budak-budak ni? Orang lain pun ada anak menakan (anak saudara) juga, tak kecoh-kecoh pun. Yer la, sebab orang lain ada dan aku tak adalah aku kecoh-kecoh. Memang jarang jumpa budak-budak kecil sekarang ni. Jangan ingat aku dah sampai seru nak berkahwin pula, wohoo...jauh panggang dari api. Baru-baru ni teman sahabat pergi shopping barang-barang kahwin dengan mak dia, dia merungut “susah juga nak kahwin ni,”...haha...aku angguk-angguk tanda setuju.

Biasalah tu, mungkin naluri kot. Kalau bukan naluri, tak adalah seorang perempuan yang ubah jantina jadi lelaki tiba-tiba teringin nak mengandung pula. Memang tak senonoh. Rindu nak ada budak-budak kecil kat dalam rumah yang keletah. Tapi tak nak jaga. Nak main bila dia ok jer. Bila dia nangis, buat hal, aku tak nak amik port. Bagi kat mak dia balik. Masih ada sisa-sisa kekejaman di situ. Ya, dulu aku agak kejam kerana tidak sukakan kanak-kanak sebab depa ni kuat nangis dan belemoih. Mesti ada yang cakap, eleh dia masa kecil dulu pun mesti kuat nangis juga. Eh, eh, tak ok. Bila aku tanya mak aku, ‘Mak, Ayu dulu kuat nangis macam budak-budak tu ka?”. Mak aku cakap, “Tak, Ayu dulu tak reti menangis,senang nak jaga” Takkan mak cek nak tipu kot. Aku dari dulu lagi dah jadi kejam. Mafia. Ayun buaian tinggi-tinggi sampai tersaruk (tersangkut) kipas angin. Tak cukup kipas angin yang jatuh, kipas angin tu tarik dengan TV sekali. Dua-dua jatuh atas lantai depan-depan mak abah aku yang tengah menonton. TV tu rosak terus. Tapi aku tak nangis. Aku terkebil-kebil ja. Menakjubkan sebab mak abah aku tak marah. Hehe. Mak aku yang cerita. Tapi sekarang aku rindu pada kanak-kanak, apalah dosa budak-budak tu untuk tidak digemari. Bahkan mereka itu suci berbanding dengan aku yang sudah terpalit dengan dosa-dosa buatan sendiri. Astaghfirullah...

~ Creating ideas for lives ~

No comments:

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter