Sunday 1 August 2010

SUNYI

(Gumpalan awan membawa hujan di Kelantan)

Tiba-tiba ter'klik' apa ntah, ter'published post' tanpa cerita. Senget betullah. Taulah tajuk Sunyi, tapi takkanlah post ni sunyi dari cerita. Sungguh tak logik rasanya. Ok, ok, jangan marah kat diri sendiri. Tak baik untuk kesihatan badan.

Kalau anda semua perasan, beberapa post saya kebelakangan ini agak santai. Wait a minute! Ya Allah, apa-apa jer la yang dibuat budak-budak kat bilik atas nih. Hmm...itulah tujuan entri kali ni. Ada kaitan dengan bebudak kat bilik atas.


Masih segar di ingatan, sewaktu isi borang kolej hari tu, saya minta untuk ditempatkan di asrama dan bukannya pangsarama atau sewaktu dengannya. Alasannya, saya tak nak duduk sorang-sorang. You can guess da reason right? Tak nak kesunyian. Tapi akhirnya... saya kesunyian juga sebab rakan sebilik tak dapat bersama-sama saya mengemudi bilik 216 hingga habis semester ni. Saya dibiarkan keseorangan dalam bilik ini di lorong yang dihuni oleh mahasiswi tahun 1. Awal-awal saya agak kesedihan dan kesunyian. Setelah biasa berteman apabila ditinggalkan keseorangan which was not my choice, saya rasa agak gelisah apabila malam menjelma dan perlu tidur berseorangan. Ok, dont get me wrong. Bukan saya takut dekat benda-benda tu k, walaupun sometimes I got dat idea. Huh..


Tapi memegang lirik lagu Saleem,..."Kesunyian itu terlalu indah walaupun pahit..." Saya cuba merealisasikannya dan akhirnya saya dapati seronok juga duduk sensorang. Apabila sudah biasa, saya rasa ada hikmahnya juga saya duduk seorang.


Namun, kesunyian itu tidak lama. Sejak akhir-akhir ini, lorong ini agak meriah dengan suara-suara mahasiswi Tahun 1 yang sudah bermesra dengan jiran tetangga. Malam-malam saya ditemani oleh suara-suara mereka di kiri kanan dan atas. Tapi yang pastinya bilik atas bilik saya memang meriah semacam. Tapi, saya menghargainya kerana menunjukkan saya masih berada dalam kalangan masyarakat. Saya boleh dengar butir bicara mereka dengan jelas. Tapi sebagai seorang yang tidak suka menjaga tepi kain orang (remember split personality?). :)) saya kurang memberikan perhatian mengenai perkara yang dibualkan.


Kiranya kesunyian telah berkurangan. Cuma dalam bilik saya agak kesunyian walaupun ditemani dengan lagu-lagu dari laptop. Yer lah, untuk orang yang suka bersembang macam saya, dibiarkan keseorangan memang meresahkan. Tapi hikmahnya, Allah memberi ruang kepada saya untuk fokus kepada pelajaran.


Saya cuba untuk jadikan masalah ini sebagai satu peluang yang baik. Lagipun, adik-adik di atas kadang-kadang menghiburkan saya dan membuatkan saya gelak sensorang. Erk, saya masih waras kan?.... Sebab itulah saya banyak mengganggu anda-anda di luar sana dengan entri-entri saya setiap hari. Kiranya saya tak tahu nak sembang dengan sapa. Kalau tidak sebelum ini saya selalu berkongsi idea dengan roommate lama sebelum tidur. Sambil baring-baring sebelum tidur, kami akan bercerita kegiatan harian. Apa yang terjadi sewaktu di fakulti atau dalam kelas. Alamak, kenapa sebak ni?? Bukan tujuan saya nak buat entri ni nampak macam menyedihkan cumanya....isk2...memang sedih pun. Sedih sebab tak dapat bersama dengan roommate lama. Wani...saya sayang kamu.:_(


Saya tak dapat nak teruskan menaip. Bukan sebab sedih, tapi cukup setakat ini dahulu. Pengajarannya, hargailah mereka di sekeliling kamu sementara mereka masih ada. Hargailah roommate masing-masing. Kadang-kadang kita yang harus hulurkan tali persahabatan dahulu. Jangan cepat putus asa. Jangan disebabkan pandangan stereotaip yang mengatakan roommate dari negeri ni, perangai macam ni macam ni, menyebabkan kita kurang menghargainya. Eh, roommate saya orang Kelantan ok. Kelantan sejati. Sebelum masuk UKM, saya dipenuhi dengan pandangan stereotaip daripada orang sekeliling saya mengenai orang Kelantan. Tapi Allah itu kan Maha Mengetahui. Saya dapat roommate yang amat baik. Kawan-kawan saya cakap saya dapat roommate 5 bintang. Ye, tepat sekali. Remember, persepsi awal itu mempengaruhi.


Ubah persepsi, tingkatkan prestasi!! :)


~ Creating ideas for lives ~

No comments:

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter