Thursday 26 August 2010

RAMADHANKU YANG SURAM DAN MURAM...

Melihat kepada tajuk pun dah tahu ada benda tak best yang nak dikongsi. I cant bare dis any longer. Selagi tak diluahkan rasa tak beres benda ni. Apabila diluahkan kat orang rasa macam mengumpat pula. Berkali-kali memujuk hati tapi tak beres juga. Aduhai...Akibatnya Ramadhan saya kali ni menjadi suram dan muram. Cuba sedaya upaya untuk membereskan masalah ni sebelum Ramadhan menjelma tetapi gagal. Kesannya, bulan Ramadhan saya terisi bukan dengan perkara-perkara yang mahmudah tetapi dicacatkan dengan perkara-perkara mazmumah. Ya Allah, ruginya...
Sebelum para pembaca nak hakimi saya, lihat dulu masalah ni. Kemudian saya hargai kalau sesiapa ada cara bagi selesaikan perkara ini dan menyelamatkan saya dari mengamalkan sikap mazmumah seperti marah, mengumpat, merungut dan sebagainya.
Tiba-tiba semester ini saya sudah mula belajar membenci orang. Selalunya saya lebih menumpukan kepada sikap seseorang. Kan saya pernah cakap, hate the sin not the sinner. Jadi saya tak ada masalah dengan sesiapa. Lagipun kadang-kadang saya pun menunjukkan sikap yang tidak baik juga. Jadi saya berharap orang lain akan membenci sikap saya dan bukannya diri saya. Tapi saya mula tahu bahawa saya dah pandai membenci orang apabila saya tak boleh tengok mukanya sedangkan dia tak menunjukkan sikap yang buruk pun pada satu-satu masa tu. Yelah, dia pernah membuatkan saya marah tapi selalunya saya akan marah pada saat itu sahaja dan kemudian berkawan seperti biasa. Tapi kali ni marah saya berpanjangan hanya kerana sikapnya yang tak saya senangi pada masa-masa tertentu. Ini bermakna saya membenci orang tersebut dan bukannya sikap dia. Masalahkan?
Individu ni pula bukanlah terdiri daripada kawan-kawan rapat saya sebab diorang dah boleh tahu perangai saya. In fact, saya pun tak tahu bila dia wujud. Masa dok menaip ni pun otak saya bercelaru. Sepanjang bulan Ramadhan saya terganggu dengan masalah ni. Huhu. Saya cuba untuk mengambil langkah tidak peduli tapi semakin menjadi-jadi perangai dia. Ini menyebabkan kepala saya berserabut dan saya rasa masa saya lebih banyak terisi dengan perasaan marah kepada sikapnya.
Masalah ini sebenarnya kecil ja. Masalahnya ialah sikap peduli yang berlebih-lebihan. Saya ini kan lone ranger. Sebagai seorang lone ranger saya sudah terbiasa untuk tidak dipedulikan. Semua hal buat sendiri. Tidak ada sesiapa yang ambil tahu dan tidak ada sesiapa pun yang nak campur tangan. Dan perkara ini berterusan untuk setahun di UKM dan saya bahagia dengan keadaan ini walaupun kadang-kadang terpaksa bersusah-payah sendirian. Tapi semua ni berubah pada semester ini. Tiba-tiba ada orang yang nak ambil tahu setiap gerak langkah saya. Kiranya dia cuba nak menjadi sebahagian daripada hidup saya. Dia nak berada dalam perjalanan hidup saya untuk semester ini (harap bukan sampai habis belajar). Satu sahaja perkataan untuk mengambarkan perasaan saya. RIMAS. Ya, saya rimas dengan perhatian yang diberikan, saya rimas dengan sikap ambil berat dia, saya rimas dengan sikap pemurah dia, saya rimas dengan pujiannya yang melambung-lambung, saya rimas dengan kehadirannya, saya rimas dengan penglibatannya untuk berada dalam setiap kumpulan pembentangan saya, saya rimas dengan sms-sms dia, saya rimas apabila semua soalan untuk setiap subjek dia nak sama dengan saya. Ya ALLAH, saya rimas...isk..isk...rimas. :'(
Kawan-kawan semua sedar dengan perubahan sikap saya apabila wajah saya kerap mendung sewaktu berada dalam kelas. Kawan-kawan yang memahami simpati kepada saya, kawan-kawan yang tak memahami cakap saya nampak redha dengan apa yang dibuatnya. Sedangkan hakikatnya saya cuba melarikan diri tapi tak boleh. Takkah dia nampak yang saya tak gembira dengan sikapnya?
Apa kes la saya tahun ini. Saya cuba nak slumber dengan semua ni. Taknak la nampak macam psiko. Benda kecik pun nak berat-beratkan. Saya tahu masalahnya dan saya cuba membantu. Cuma tolong jangan ambil kesempatan. Tak perlulah setiap masa nak pamper saya. Saya tak biasa dan tak selesa. Dia selalu highlightkan saya dalam kelas. Saya malu tau tak?! Daripada orang tak tahu pasal saya, orang tahu. Kalau tahu tu boleh bawa faedah tak pa lah. Ni apa gunanya? Saya takut dia cuba membunuh 'angsa emas' saya. Tolonglah, kesian kat 'angsa emas' saya. Saya masih perlukan telur emas tu sampai habis belajar di UKM ni.
Pernah dengar tak pujian itu membunuh? Haaaa...itulah yang dia cuba lakukan kengkawan. Dia cuba nak membunuh saya. Tolonglah selamatkan saya. Tak pasal-pasal dia dapat pahala berganda-ganda dan saya mendapat dosa berganda-ganda sebab selalu meluahkan masalah ini kepada kawan-kawan. Tadi waktu pembentangan tadi pun dia telah memalukan saya. Huhu, apa faedahnya mengaitkan perkara peribadi saya dengan perkara yang dibentangkan. Malu saya dengan pensyarah. Waktu tu saya rasa macam nak membunuh. Bayangkan kawan-kawan betapa ruginya saya dalam bulan Ramadhan ini kerana berperasaan mazmumah. Dia baik, terlalu baik sehingga menyebabkan saya rasa saya terlalu jahat.
Kalau saya tak jumpa dia, perasaan saya akan neutral (x berperasaan seperti biasa). Tapi the moment I see him, saya rasa risau. Saya risau dengan tindakan-tindakan dia. Unpredictable. Saya kan cakap saya tak suka surprises. Bila saya masuk kelas jer nak tegur, asal masuk kelas jer nak tegur. Boleh tak buat tak tahu jer kat saya??? Bukanlah dekat saya seorang sahaja dia peduli, adalah beberapa orang kawan saya yang dia ambil berat juga. Mungkin lebih dari apa yang dia buat dekat saya. Tapi apa yang dia lakukan ini tak sesuai dengan jiwa saya, lahiriah saya, sikap saya. Tak sesuai! Tak sesuai! Tension! Tension!
Rumitkan masalah ni? Tapi pembaca jangan tension-tension. Biasalah masalah ni kan lumrah manusia. Cumanya saya susah hati sebab ia berlaku sewaktu saya sedang menjalani ibadah puasa dalam bulan Ramadhan. Sebenarnya punca masalah ini datang dari saya juga. Disebabkan saya agak bersikap terbuka semester ini menyebabkan dia mengambil kesempatan. Dan sekarang saya kena selesaikan perkara ini once and for all. Sebelum saya bazirkan bulan Ramdhan ini dengan perasaan mazmumah, lebih baik saya cuci balik hati ini. Tarik nafas...lepas...Sama-sama kita muhasabah kembali niat kita sepanjang menjalani ibadah dalam bulan Ramadhan. Doakan saya tenang dalam bulan ini. Tak nak sengetkan kepala dengan perkara-perkara sebegini. Biarlah dia nak buat apa pun. Saya buat tak tahu jer. Boleh tak? Dan tak larat nak mengadu kat kengkawan. Rasa macam lagi menambah dosa. Wuhuuu..
~ Creating ideas for lives ~

6 comments:

hana_aniz said...

macam stalker la plak org tu.

da ckp kt dia supaya jgn kacau? kalo rasa susah nk ckp, minta kwn2 lain yg ckp.

ayu said...

kalau dia orang muda dah lama saya tempelak, masalahnya dia orang tua...huhu. Saya tak nak bersikap biadap pula. Tapi dia tak faham apabila saya cakap 'tak nak' atau 'tak mau' atau 'tak payah' tu yang menjadi masalah...macam mana nak cuba fahamkan orang yang terlalu dewasa ini?

wahida said...

salam..ayu..bsabar ye..mgkin tu slah satu ujian dr Allah tuk ayu..ayu bt tak tau ja kat dia..lama2 dia akn ltih gak sbb ayu xlayan kayy..

Unknown said...

penyelesaian:

1. buat cm hana_aniz suggest: ckp stret to d point, biar kene stret through his heart (ni tips yg sy dpt dr seorg lelaki)

2. yg ni, ckp lps no. 1 td.. => maaf, sy bkn nk biadab, tp jgn smpy sy mbenci awk/pkck/saudara/ watever la yg seswai ngan pngacau idop tuh..huhu..sy truly x selesa ngan keadaan ni, so harap jgn ganggu ketenangan sy utk tuntut ilmu krn Allah (say these dgn ketegasan, dear) = I now u can, cuz u know how to show ur 'tegas' at all times.. =)

3. pray to Allah to help u after no 1 n 2, n do BELIEVE in what He can do to help u in this matter, insy-Allah everything's gonna normal again or mybe better to u, amin.. =)

p/s: i'm very sorry for being d last to know bout ur condition, dear.. =(

ayu said...

zizah...forgot 2 thanx u 4 dis tips. Actually i did it n guess wat? berkesan sgt2....dis sem dia dah x mess up wif me dah...alhamdulillah...

Unknown said...

salam, alhamdulillah..baru bca komen ayu tu..once again, i'm d last to know, sorry dear..huhu

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter