Thursday, 1 July 2010

NOVEL & WANITA

Keluar dari Popular dengan kekecewaan. Hope to find something interesting to buy and read. Inilah masalahnya bila kita hanya mampu membeli dalam kewangan yang terhad. Ok, it had nothing to do with money. Tapi, bila kita nak beli beberapa buah jer buku, kita mestilah mahukan yang terbaik. Sesuatu yang berkualiti untuk dibaca. Rupanya ia sesuatu yang sukar melebihi jangkaan. Buku ilmiah memang dah bertimbun kat rumah dan seperti biasa ia memerlukan lebih masa untuk menghabiskannya berbanding novel atau buku cerita. We cannot simply read it, we have to digest it too. Nak beli buku ilmiah ini lebih senang daripada beli novel rupanya. Pada pendapat akulah.
Niat di hati nak rehatkan minda daripada tengok buku-buku ilmiah dan berat dengan informasi dengan novel. Belek punya belek, tak ada satu pun yang berkenan di hati. Novel-novel sekarang ini, bila aku baca terasa seperti kehilangan sesuatu. Something is missing. Berbeza betul dengan buku-buku cerita dahulu yang pernah aku baca kat rumah tok aku. Sesuatu yang aku cari-cari dalam setiap pembacaan novel-novel sekarang ini sudah tak ada. Nak cakap macam mana ek? Rasa macam tak ada roh dalam novel-novel tu. Bukan sahaja novel-novel cinta Alaf 21 yang sememangnya menjemukan dan aku dah berhenti membaca terbitannya sejak tingkatan Lima, malah novel-novel lain sama ada dari Kaki Novel, Karisma dll.
Apa yang aku dapati, perjalanan cerita lebih kurang sama yang pastinya kita dah dapat teka. Memang boring. Nak tau kenapa? Penulis-penulis sekarang ini macam tak buat homework sebelum menulis. Memanglah aku ni bukan orang sastera, tapi melalui pembacaan aku, cerita-cerita novel ini lebih berkisar tentang kehidupan watak-watak tersebut. Maklumat tentang watak-watak ini semua adalah maklumat-maklumat yang biasa. Sesuatu yang semua orang sudah tahu. Rupa paras watak, tempat dia tinggal, jenis kereta, pekerjaan dan maklumat-maklumat yang biasa-biasa. Bukanlah aku mahukan sesuatu yang luar biasa macam watak ini berasal dari Planet Marikh dan merupakan kacukan alien-manusia. Itu macam jauh dari realiti pulak. Ketidakpuasan ni bukanlah timbul melalui pembacaan sebuah buku sahaja, tapi setelah terlalu banyak membaca sehingga muak dengan persembahan yang sama. Sekarang aku dah berhenti daripada membaca bahan-bahan picisan dan lebih tertumpu kepada bahan bacaan yang berat-berat. Tetapi, kadang-kadang kita perlukan bahan bacaan yang dapat membina jiwa. Dan sumbernya bukanlah semata-mata daripada buku agama atau motivasi tetapi juga melalui novel.
Novel yang menceritakan mengenai kehidupan. Bila cakap mengenai kehidupan bukanlah setakat kasih sayang antara lelaki dan wanita yang diceritakan dengan gaya yang sungguh tak membina jiwa. Penulis pulak agak mementingkan diri sendiri dengan menceritakan mengenai situasi dan keadaan watak-watak utama sahaja tanpa menyentuh mengenai benda-benda di sekeliling watak yang memberi pengaruh kepada perkembangan imaginasi pembaca. Seperti budaya di sekeliling tempat watak tersebut, alam sekitar, cuaca, manusia-manusia sekeliling. Macamlah mereka ini semua tak memberi pengaruh kepada watak-watak utama. Watak-watak tersebut dilihat lebih tertumpu kepada masalah hati dan perasaannya 24 jam. Kiranya penulis hanya menceritakan mengenai apa yang dibuat watak tanpa menyorot suasana di sekeliling yang dapat memberi maklumat kepada pembaca.
Mungkin penyampaian aku agak memeningkan, tapi aku mencari sesuatu yang kian pupus daripada penulis-penulis baru. Walaupun aku bukan penulis, tapi aku pembaca. Sebagai pembaca aku nak baca sesuatu yang membina jiwa. Seperti kisah manusia dengan alam, manusia dengan binatang, gelagat manusia di sesuatu tempat. Bukan semata-mata cerita lelaki dan wanita yang berkonflik. ITS SOOO BOORING. Bila aku luahkan kat mak aku, mak aku cakap aku nak cerita rakyat. A'ah. Mungkin itu yang aku cari. Sesuatu mengenai kehidupan masyarakat. Yang ditulis dengan serius berdasarkan kaji selidik mengenai sesuatu kawasan tersebut. Melihat kembali budaya, asal-usul, perjalanan hidup masyarakat. Ok, mungkin aku nampak tua dan permintaan aku mungkin tak akan terpenuh kerana jenis bacaan tersebut tidak ada market value atau mungkin aku kena cari terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka atau mungkin aku kena tulis cerita sendiri. Remember, Im juz a reader, ok?
Lastly, I grabbed Free Star World Cup and One Fifth Avenue. Apparently, One Fifth Avenue was a wrong choice. I ended up feeling a sense of guilt by reading it if you know what I mean. However, it wasnt a bad idea at all put aside the sinful parts. With 564 pages, its like a guidance book to know New York and New Yorkers. Thats what book is all about. It keeps you inform about world, culture and place you have never been before. We can picture every piece of description made to the place aside the story about the conflict of the characters. And it wasn't just two lovechicks conflict, but it was conflict between residentials in One Fifth Avenue. If only you understand...
Tapi tak boleh nak salahkan penulis sebabnya permintaan di pasaran macam tu. Jadi kita lihat remaja kita, ewah tak sedar diri tu remaja gak. Ok, ramai dalam kalangan kita remaja yang suka membaca sesuatu yang picisan tanpa di selang-selikan dengan bacaan ilmiah. Dr.Vernon Jones, seorang psikologi Amerika yang ternama, melakukan eksperimen kepada sekelompok anak sekolah yang usia dan status pendidikan yang sama. Cerita tertentu dengan bias khusus diceritakan kepada kanak-kanak tersebut. Kesimpulannya adalah, cerita-cerita ini membuat "perubahan kecil tetapi kekal terhadap karakter kanak-kanak ini, meskipun di dalam situasi kelas yang terbatas." Ada sebuah hukum yang berlaku: Secara fiziknya anda adalah apa yang anda makan dan secara moral dan mental anda adalah apa yang anda baca. Pembacaan novel picisan yang menghidangkan mengenai konflik dua hati hanya menyebabkan remaja menjadi self-centered kerana cerita tersebut hanya menumpukan kepada masalah hati dua watak dari mula bertemu sampailah watak tersebut berhasil untuk melakukan sesuatu dengan perasaan tersebut. Ini menjadikan remaja begitu determine nak pursue cinta sejati dan memuaskan perasaan sendiri sehingga perkara lain dah tak penting dah. What a lament...
Ni yang buat aku nak berleter lagi panjang nih. Ok2. This is the solution. Part of suggestion. Buatlah sesuatu cerita mengenai masyarakat, budaya dan alam. Gabungkan kesemua elemen ini supaya imaginasi pembaca menjadi lebih luas dan tidak hanya tertumpu dalam dunia dua watak atau beberapa watak sahaja. Jangan terlalu menumpukan kepada hubungan lelaki dan wanita sahaja, kaitkan juga hubungan-hubungan sosial yang lain. Contoh, macam buku cerita Lasykar Pelangi. Cerita macam itu adalah cerita masyarakat yang digarap dengan rapi. Penuh dengan details tentang keadaan dan latar cerita.
Sebagai sampingan buat remaja-remaja perempuan yang mana tengah mengalami masalah jiwa-jiwa nih, come on, have a pride. Put down dat novels. They will not help. Sebenarnya masalah ini bermula apabila dari mata turun ke hati. Betullah. Cuba kalau kita tak pernah tengok seseorang tu, kita takkan tau pun dia wujud. Betul dak? Ok, tapi sekarang masalahnya dia wujud. Cuba kalau kita jumpa sekali jer, mesti kita takkan sempat nak jiwa-jiwa kan? Tapi ini jumpa hari-hari. Ha, di situlah masalahnya. Jumpa hari-hari. Lepas tu layan pulak novel-novel cinta. Tak kiralah cinta islamik ker, cinta biasa ker, bukan cinta biasa ker, sama ja. Semua tu hanya membuatkan kita terlebih sensitif dalam berperasaan. Lepas tu layan sensorang, dengar pula lagu-lagu jiwa-jiwa...ish,ish,ish. Thats a burden dear. Lepas dah jumpa hari-hari, si lelaki pula berkelakuan yang pada pandangan perempuan yang sudah jiwa-jiwa ini seperti memberikan perhatian lebih kepada perempuan ni dan mempunyai maksud di sebaliknya. Sedangkan lelaki ni tak bermaksud apa-apa pun. Kadang-kadang kaum ni memang sengaja wat camtu. Betul dak, kaum Adam?? Owh, pesimis betul aku dengan kaum ni. Sorry, cant help it. Its reality. Jadi kaum Hawa, kalau rasa sesuatu yang tak kena pada perasaan, itu bukanlah tandanya dia pun suka pada anda, tetapi tanda anda bakal berperang dengan hati besar dan hati kecil anda. Oleh itu, bagi mengelakkan segala macam salad perasaan (perasaan yang bercampur) silalah tinggalkan sesuatu yang merangsang perasaan anda untuk mengingatinya. Kalau sebelum ini suka novel cinta, bacalah sesuatu yang serius dan ilmiah. Macam buku-buku mengenai masalah dunia Islam, perjuangan, sirah Nabi, politik dan pelbagai lagi. Barulah kita sedar bahawa banyak lagi masalah yang perlu kita fikirkan daripada masalah hati dan perasaan nih. Tak payah dengar lagu jiwang-jiwang. Kalau perlu, ambil masa untuk keluar dari universiti dan bersiar-siar lihat keindahan alam, tenangkan fikiran bersama rakan-rakan. It will work that way. "Stronger than yesterday, now it nothing but my way"-Britney Spears, Stronger Than Yesterday. Hihi. Jadilah wanita yang kuat.Have a big agenda in lives and you will not waste your time crying for nothing. Adios...
Ribu-ribu pokok mengkudu,
Cincin permata jatuh ke ruang,
Kalau rindu sebut namaku,
Air mata jangan dibuang.
-Al-islamu ya'lu wala yu'la 'alaih-
~ Creating ideas for lives ~

2 comments:

cleo (クレオ) said...

Assalamualykum..ayu, I cant agree more with ur post..u know, at this time, u really helps me out here, dear..

Oh, how much I miss the time to go wandering around n browsing books from one shelf to another...oh dear...

Seriously, I feel the same, as bored as u r my dear when I actually found a book to read... It's totally BORING 'cuz I can see wat's it gonna be at d end..gosh... :f:

ayu said...

wa'alykumusalam, zizah...glad I can help...yeah,juz waste of money when we already can guess the end of da story...but keep on browsing, myb we can find buks like Septimus Heap...hihi

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter