Tuesday, 27 July 2010

TEROKAI DIRI ANDA

Banyak benda nak dibuat dalam satu masa
Semuanya disebabkan sikap suka bertangguh
kurang disiplin dengan masa
akhirnya, jadi macam kartun
Ada satu benda yang rasanya semua orang memiliki sikap ini
Awal-awal penubuhan blog, semangat betul post macam-macam
lama-lama semangat itu menurun,
Bukan dah malas, idea ada cuma .....masa???
Adakah masa yang harus disalahkan?
Of course not you.....
Saya nak buat pengakuan ikhlas
Rupa-rupanya saya ni cemburu orangnya
Dulu tak nak mengaku
Tapi bukan cemburulah kot, tapi bersifat possesive
atau dalam bahasa Malaysianya, mengawal
pengakuan ini dibuat tidak berlandaskan keadaan emosi semasa atau apa-apa,
juz merely a fact of human personality.
Sifat ini saya sedari apabila kalau saya buat temujanji dengan seseorang,
saya nak hanya saya dan dia dan tidak ada orang lain bersama-sama
sama ada dari pihak saya atau pihak dia.
Kalau temujanji itu melibatkan banyak orang, saya perlulah dimaklumkan terlebih awal
untuk persiapan mental dan fizikal terlebih dahulu
kalau tidak, saya akan rasa kurang senang untuk berbual dan hajat saya bertemujanji
akan terbantut, ringkasnya
I dont like surprises.
Makluman itu pula perlulah dibuat the moment temujanji itu dipersetujui
supaya saya boleh mengelat awal-awal daripada berjumpa dan
mengaturkan temujanji yang melibatkan saya dan dia sahaja.
But of course, dis situation differ if it relate to guys,
In fact I will avoid them whatsoever in every way.
Saya pernah beritahu ayah saya bahawa saya bersedia untuk berpoligami,
sebabnya ayah cakap kalau kita kahwin kerana Allah,
maka kita akan anggap apa sahaja yang kita buat adalah kerana Allah.
Tapi setelah menyedari saya ini bersifat mengawal,
saya perlu berfikir dua kali untuk berkongsi suami dengan orang lain.
Cerita-cerita di atas bukanlah ditaip dalam keadaan saya sedang beremosi atau apa-apa,
Hakikatnya, saya memang tak berperasaan pun sewaktu sedang menaip ni.
Memang saya ini jenis tidak berperasaan kot.
Sebenarnya saya masih dalam proses mengenali diri,
berada di dalam badan 'saya' ini bukanlah bermaksud saya memahami
segala tindak balasnya dan gerak lakunya.
Kadang-kadang sikap-sikap dan sifat-sifat yang ditonjolkan merupakan
sesuatu yang di luar kawalan dan di bawah sedar.
Untuk sedar siapa diri kita memerlukan masa.
Memang menarik pencarian diri ini.
Kita dapat mengetahui tindak balas kita dari segi fizikal dan emosi apabila
kita berada dalam sesuatu situasi.
Bagaimana kita refleks dengan situasi tersebut.
Dan sifat mengawal atau possesive atau bahasa kampung 'mengawai'
ini merupakan antara sifat-sifat saya yang baru saya ketahui.
Sebenarnya ia bermula dari kecil-kecil lagi tapi itulah, ia berlaku di bawah kawalan.
Saya kalau mak bawa pi kedai saya tak bagi adik-adik yang lain ikut,
tapi kalau mak bawa adik A, saya akan menghasut
supaya adik B minta untuk ikut sama.
Perbuatan ini memang mengundang kemurkaan di pihak mak saya.
Dan saya berhenti berkelakuan sedemikian
dan sangka sifat tersebut sudah hilang.
Rupa-rupanya masih ada dan dikawal oleh sifat tidak berperasaan tersebut
yang dibentuk sejak dari darjah Satu.
Kepada kawan-kawan saya katakan saya sukakan sesuatu yang eksklusif.
Apabila menyebut sifat ini, bukanlah bererti sifat ini
tidak boleh dibendung atau dihapuskan. Boleh jer.
Kita perlu sentiasa memperbaiki diri sendiri.
Hate the sin, not the sinner, kan?
Unikkan manusia itu? atau adakah sifat ini kita kongsi juga
dengan binatang?
Alamak kena kongsi juga ker.....
~ Creating ideas for lives ~

3 comments:

Ezuan Saad Ali Hussein said...

"Saya kalau mak bawa pi kedai saya tak bagi adik-adik yang lain ikut,
tapi kalau mak bawa adik A, saya akan menghasut
supaya adik B minta untuk ikut sama."

hehe...sangat 'kreatif'~

Anonymous said...

kenali Allah..maka anda akan mngenali diri :)

ayu said...

ezuan> sangat 'kreatif' and mischievious...spontaneous action bertujuan nk dapatkan perhatian mak.

anony> saya rasa saya perlukan penjelasan atas kenyataan anda.

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter