Thursday 1 October 2009

KEIKHLASANKU DIPERSOAL..??

'Berbudi minta dibalas...' Agaknya itulah sikapku hari ini. Sebelum menghukum diriku, mari kita lihat dialog aku dengan sahabat yang mana telah melihat jatuh bangun aku sebagai seorang insan yang kerdil, yang berkongsi air mata dengan aku dan memahami peribadiku...

irsha: ayu...
irsha: x tido lg?
mrdoc_ghejakolah: tak
mrdoc_ghejakolah: tgh dok layan perasaan
irsha: awatnya?
mrdoc_ghejakolah: dok menulis blog ni
mrdoc_ghejakolah: pasai keikhlasan..
mrdoc_ghejakolah: munirah, ym yana apa??
irsha: truskan
irsha: x tahu la ayu
mrdoc_ghejakolah: ok pasai keikhlasan tu...
mrdoc_ghejakolah: tadi aku da cerita kat angkan..
mrdoc_ghejakolah: yang bila kwn aku minta tlg aku, aku sedaya upaya tolong walau hakikatnya
mrdoc_ghejakolah: ble jer aku biar depa wat sendiri
mrdoc_ghejakolah: bukan tggjwb aku..
mrdoc_ghejakolah: masa tu aku ikhlas tolong depa..
mrdoc_ghejakolah: tapi bila aku minta tlg depa, walhal benda tu kecik jer,
mrdoc_ghejakolah: tak perlu perah tenaga atau otak pun
mrdoc_ghejakolah: cuma perlu korban masa seminit dua, depa tak bleh
mrdoc_ghejakolah: dengan mudahnya mengatakan tidak
mrdoc_ghejakolah: tanpa memikirkan sama ada aku sedih atau terguris
mrdoc_ghejakolah: masa tu keikhlasan aku dipersoal...
mrdoc_ghejakolah: sebab dah aku rasa sedih dan terkilan, rasa cam nak belasah pun ada
mrdoc_ghejakolah: jadi mana keikhlasan tadi, sebab aku macam minta depa balas pertolongan tadi
mrdoc_ghejakolah: cuma aku tak ungkit jer
irsha: hmm..sabar la ayu
mrdoc_ghejakolah: manusia kan mun..bila kita ada kepentingan untuk depa, depa mai cari kita
mrdoc_ghejakolah: tadi kwn aku yang aku tak kenal pun nama dia
mrdoc_ghejakolah: mai nak minta nota pembentangan aku n buku2 rujukan aku
mrdoc_ghejakolah: punya la merayu2
mrdoc_ghejakolah: dia tak perlu pun merayu
mrdoc_ghejakolah: sbb memang aku nak bagi
mrdoc_ghejakolah: tapi punya la tak sabaq
mrdoc_ghejakolah: kalau ang ada masa tu pun ang menyampah
irsha: ishk2
irsha: manusia kan ayu
mrdoc_ghejakolah: tu la..
mrdoc_ghejakolah: macam2 manusia kat u ni...
irsha: sbr je laa
irsha: nak kata apa pun...depa x paham
mrdoc_ghejakolah: memang tak terluah pun...
mrdoc_ghejakolah: sebenarnya aku tak kisah...kita pun tau kan manusia ni ada macam2 perangai
mrdoc_ghejakolah: cuma persoalannya, depa sedar tak apa yang depa lakukan?
mrdoc_ghejakolah: ang pernah buat macam tu tak mun?
irsha: insyaAllah...
irsha: x tahu la ayu
irsha: aku ni pun bukan baik
irsha: hanya org yg kenal bleh menilai
mrdoc_ghejakolah: hmm...aku rasa aku tak ikhlas mun..nampak sangat dah akhlak aku ni rendah...
mrdoc_ghejakolah: bila orang minta tolong aku, aku tak hampakan harapan mereka sebab
irsha: iman kita kdg2 lemah ayu
mrdoc_ghejakolah: aku selalu terfikir, kalaulah aku dok tempat depa, mesti aku rasa sedih orang buat tak layan permintaan aku...
mrdoc_ghejakolah: tapi rupanya aku silap, orang tak fikir pun pasai tu...
irsha: ni sbhgn Allah nak uji stakat mna ksbaran kita
mrdoc_ghejakolah: ada betulnya mun...
mrdoc_ghejakolah: aku masih berupaya nak sabar, sebab aku tak pernah ungkit lagi depan2 depa pertolongan yang aku berikan..
mrdoc_ghejakolah: tapi aku tak berupaya nak ikhlas, sebab aku cerita dekat orang..cumanya aku tak dedahkan identiti depa jer
mrdoc_ghejakolah: aku sebut secara umum
mrdoc_ghejakolah: aku bukan tak suka depa, cumanya perangai depa jer yang jadi masalah kekadang
mrdoc_ghejakolah: ang sedih dak mun kalau ang diperlakukan camtu?
irsha: sedih laa
irsha: aku paham prasaan ag
irsha: ag pun penah dgr crita aku
irsha: lebih kurang sama ja ngan ag
mrdoc_ghejakolah: betul..
mrdoc_ghejakolah: tak banyak yang nak memberi, lebih banyak yang nak menerima
irsha: btul
mrdoc_ghejakolah: baru la aku nampak betulnya kenyataan tu
irsha: kita merasa skrg
irsha: biar org sana mrasa kemudian
mrdoc_ghejakolah: semoga Allah memberi hidayah kepada kita dan mereka...
mrdoc_ghejakolah: dah selesai aku tulis...tima kasih mun
irsha: ameen
irsha: aku doakan ag tenang2 ja
mrdoc_ghejakolah: ameen..
mrdoc_ghejakolah: smoga aku tak rasa susah hati dgn perangai manusia dsekeliling
irsha: ameen

Semoga cerita ini tidak menjadi fitnah untuk agamaku...al-islamu ya'lu wala yu'la 'alaih...

~Creating ideas for lives ~

No comments:

..:[ VisiTors ]:..

Free Hit Counter